måndag, maj 07, 2007

L'empire

Så har då Frankrike valt sig en ny kejsare. Gratulera oss!

9 Comments:

At 07 maj, 2007 13:44, Blogger Anders said...

Utan att vara insatt i kandidaternas politiska åsikter (utöver höger-vänster) trodde jag att Ségolène Royal skulle sopa banan med honom.
Bara för namnets skull.
Jag menar, kom igen!
Det är ju så coolt och snyggt att man tror att det är hittepå.
Ségolène Royal.

 
At 07 maj, 2007 14:19, Blogger Thomas Pihl said...

Nästan lika snyggt som Picabo Street.

Vi funderar på att ställa in sommarens Frankrikesemester, som en bojkott mot Knarkozy. Vårt resmål Biscarosse ligger tydligen nära en kärnvapendepå. Verkar läskigt.

 
At 07 maj, 2007 16:43, Anonymous Anonym said...

Exakt! Man vill ju ha en president med artistnamn! Hur tänkte de?

Thomas - du kan åka dit med gått samvete: de delarna av Frankrike röstade på henne.
[Karta]

 
At 07 maj, 2007 18:58, Blogger Tor Billgren said...

Ni kan sla er for brostet med er republik, Sebastian. Det ar bara ord. Frankrike ar den mest utpraglade monarkin pa jordklotet nast USA.

 
At 07 maj, 2007 19:25, Blogger J.M. said...

Hela dagen har jag hört en vidrig tantröst sjunga franska nationalsången i varje Eko-sändning. Är det något jag gillar med Sverige så är det att man slipper patriotism och chauvinism för det mesta, även efter det idiotiska tilltaget att göra nationaldagen röd. Sarkozy hade ett starkare politiskt budskap som hördes ända till Sverige, det hade inte Royal. Kan inte La France behöva en spark där ryggen byter namn?

 
At 07 maj, 2007 20:19, Blogger Anders said...

Tor, du menar väl att de är Royalister.
Eller borde vara.

Thomas, hälften är snälla.
Åk i frid.

 
At 07 maj, 2007 22:24, Blogger Måns said...

Det här gäller inte er, utan mer generellt.
Men visst är det spännande hur lättvindigt svenskar skaffar sig åsikter om utländska politiker.
Jag slår vad om att väldigt många i Sverige tog emot det franska valresultatet med besvikelse. Utan att ha någon som helst aning om vad kandidaterna står för - och endast grundat sina åsikter på rapporteringen (i bland andra min tidning) om Madonnan Royal och Djävulen Sarkozy.

Jag har ingen som helst aning om vem av de franska kandidaterna som presenterat den bästa politiken. Och bryr mig faktiskt inte alls om utgången (även om jag så klart förstår att monsieur Prutteba gör det).
I min bok är det allvarligare att Fredrik Reinfeld är statsminister här.

 
At 08 maj, 2007 09:37, Anonymous Anonym said...

Klart det kan vara bra med sparkar i ändan, men man få ju se till att den som sparkar sparkar åt rätt håll. Och det är klart det är bra för Frankrikes ekonomi att sparka ut alla de som ställer till bråk i förorterna och kräver del av det sociala skyddsnätet, men jag vet inte om det riktigt är en godtagbar metod. La France har på något sätt en del ansvar i att de hamnade där från början, eftersom en stor del av dem är flyktingar från forna kolonier. Till sist anser jag att en inrikesministers uppgift väl borde vara att göra livet gött för folket i sitt land, men när Sarko var inrikesminister valde han själv vilka han ansåg tillhöra det utvalda folket och vilka han helst skulle se undanröjda.

 
At 08 maj, 2007 13:03, Blogger Anton Berg said...

Väl talat Seb.
Jag tror på dig.

Men appropå måns inlägg, jag valde sida helt på grund av hur elegant och snygg Royal är!

Tänk vilket statsråd det hade blivit av henne!

 

Skicka en kommentar

<< Home