fredag, mars 24, 2006

Vår man på Ostkusten rapporterar

Pappa Anders mailar om vidunderliga isar hemmavid:



















"Så här såg det ut utanför Oskarshamn i lördags. Jag följde med lotsbåten ut. Vi ligger lite SV Furön. Det ligger en sk. stampisvall från Öland i SO via syd Blå Jungfrun upp mot Furön. Den är 1 NM bred och 11m(!) djup.
Det behövs två isbrytare för att få ut den breda pråmen. Längst ut till vänster går Göteborgsområdets isbrytare SCANDICA, nu stationerad i Oskarshamn, därefter den danska
statsisbrytaren DANBJÖRN, som hyrts in för att ligga på post nord Jungfrun. Sedan fick man anlita hamnens bogserbåt HERBERT, som drar pråmen här. Den ordinarie bogseraren MILZIS från Riga orkade inte genom isen utan kommer tuffande efter, alltså utanför bild till höger."

8 Comments:

At 24 mars, 2006 18:30, Blogger Anton Berg said...

Konstigt med masssa tomma rader...
Var inte meningen.

 
At 24 mars, 2006 20:36, Blogger Anders said...

Voj voj, så vackert!
Tänk ljudet!

 
At 25 mars, 2006 09:12, Blogger adam said...

Ska inte det symbolisera de 11 m med is under?

 
At 25 mars, 2006 09:31, Anonymous Anonym said...

Fantastisk bild och text!

Tor: Det var ju det där vi skulle jobba med... Hur kunde det gå så här?

 
At 25 mars, 2006 15:37, Blogger Thomas Pihl said...

Och jag. Skulle också jobba med sånt.

 
At 27 mars, 2006 09:38, Blogger Tor Billgren said...

Jonas: Ja, så var det tänkt. Jag kommer ihåg precis när jag bestämde mig. Vi satt och pratade i solskenet på Beckholmen någon gång på nittiotalet.

 
At 27 mars, 2006 14:05, Blogger Jonas Bergroth said...

Hmm. Undrar om isbrytare skulle kunna ha någon nytta av en navigationskunnig musikredaktör.

 
At 29 mars, 2006 17:51, Blogger Anton Berg said...

Fast jag måste erkänna att jag inte förstår hur en isbrytare klarar 11 meter djup is?

 

Skicka en kommentar

<< Home