tisdag, mars 28, 2006

[mahl.moeh]

Fredag:
Tidigt tåg. Datan laddad med förströelse. Nya X2000 ska ju ha eluttag på varje plats. Synd bara att det var ett gammalt tåg då. Batteriet slut i Norrköping. Östermalmstant som inte våga hänga av sig sin päls. "De stjäl den då". Lösningen: Pälsen får hennes gubbes platsbiljett och gubben tvingas hoppa runt från plats till plats hela vägen till Malmö. Jag stänger av dom med Lundell och Thåström. Checkar in på hotellet. Centralt och bra. Dessutom betalar Hannahs jobb. Ringer Tor. "Vad gör du?". "Dricker vin". Så klart - klockan är ju 16. Älskar det sydländska temperamentet. Möter upp på Rasoir. Terry Gilliamskt snygga menyer. Soppan ska vara bra, men vi går vidare. Lilla Torg. Möter Tors vän. "Välkommen till Ibiza". Äh, vafan, uteserveringarna är ju öppna iallafall. Gratis libanesbuffé med ölen på ett ställe. Gott. Tor måste åka till teatern i Lund. Jag tillbaka till hotellet för vila. Möter Erik. Går till restaurang på Davidhallstorg. Lammrostbiff och italiensk Syrah med portugisiskt namn. Mycket gott. Vidare tillbaka till Rasoir. Tor möter upp. Pratar med champagneimportör och Nöjesguidenfolk. Erik säger att han ser Kurt Olsson. Hannah dyker upp från jobbmingel. Chips på Subway på väg till hotellet.
Lördag:
Huvudvärk. Sover igenom hotellfrukosten. Glömde halsduken i Stockholm så jag får köpa en ny på HM. Frukostfika på stan. Ner till vattnet. Imponeras av arkitekturen i Malmö. Nya universtitetsbiblioteket Orkanen. Svindeltrappor. Utsikt över Turning Torso. "Kan man gå upp?" "Nej". Brunchen avbryts av soppteaterensembelns omrumsterande. "Vi spelar åt det här hållet". Får panik. Tvingar Tor och Hannah att slänga i sig det sista. En shoppingrunda till. Tor till teatern, Erik på disputationsfest. Middag på Dekadens med Hannah. Stor, ödslig lokal men gottigottgott. Puré på potatisgratäng. Avslutar med en stor calvados och en drink på ett annat ställe. Mysigt.
Söndag:
Sommartid. En timmes mindre sömn, och vi är ändå uppe till hotellfrukosten. Bara vi och folkpartister som arrangerar riksblot. Konsthallen med Tor och Erik. Regn. Dricker mig igenom en brunch - smoothie, kaffe och hallonsoda. De andra verkar belåtna med maten. Ser han den korte i Cardigans. Köar med en massa barn. Brasiliansk konstnär som gjort en populär utställning. Som att gå in i en stor vit varelse. Alla verk borde ha bollhav. Tillbaka till hotellet. Min mobil är kajko. Blir trots det hembjudna till min barndomsvän Johanna och hennes Magnus. Läkare båda två. Bor PÅ Möllan. Hemgjorda pizzor, vin och trevligt sällskap. Vi har planer på att gå på bio, men prioriterar bort dem. Hannah måste gå och lägga sig tidigt för att orka upp och jobba. Jag sitter vaken och kollar på House.
Måndag:
Hannah upp i ottan för att checka ut och gå och jobba. Jag sover vidare. Ute lagom till måstetid. Kollar mailen på centralen, köper kvällisarna och äter lunch på Burger King. Tåg till Sthlm. Nu med eluttag. Två unga mammor på andra sidan gången. Den ena pratar bara bäbisspråk med sitt knyte. Taxi hem, lämnar väskorna och sen snabbt till jobbet. Bra helg. Mycket bra helg.

7 Comments:

At 28 mars, 2006 14:35, Blogger Tor Billgren said...

Du glömde att skriva att jag råkade få med dina kvällisar från Konsthallen. Jag skickar dem med DHL snarast. För övrigt en utmärkt berättelse om en utmärkt helg. Och nu är teatern FINI. Puh.

 
At 28 mars, 2006 15:28, Blogger Måns said...

Jag sitter och väntar på UPS och mina skor just nu och orkar inte med att behöva anpassa mig till ännu ett fraktföretag. Så vi kan väl säga att du får dom.
Grattis till lediga kvällar!

 
At 29 mars, 2006 09:34, Blogger Jonas Bergroth said...

Ja, jäklar. Vilken helg. Känns som att smygläsa något som inte var avsett för mig, denna text. Hursomhelst, kanske man borde åka till Malmö. Lillbrorsan är butikschef på Möllans ost och min tryffelsalami har tagit slut. Eller tatt slut, som det heter på ursprungspefolkningens tungomål.

 
At 29 mars, 2006 11:00, Blogger Tor Billgren said...

Butikschef på Möllans Ost? Cooooolt.

 
At 29 mars, 2006 11:28, Blogger Jonas Bergroth said...

Ja, om ynglingen bakom disken pratar utpräglad icke-skånska och heter Mårten så är det han. Å den där tryffelsalamin kan jag varmt rekommendera. För verkligt svinaktigt lyxiga smörgåsar ta några skivor sån och en klick tapenade, lite ruccola och drick vin till.

 
At 29 mars, 2006 16:51, Blogger Thomas Pihl said...

Det är lite lomografi över bilderna, Måns!

 
At 29 mars, 2006 19:06, Blogger Måns said...

Thomas: Det är för att jag flashat till färgerna så där i Photoshop som Anders tipsade om i ett tidigare inlägg. Antagligen inte på rätt sätt dock, därav Lomofeelingen...

 

Skicka en kommentar

<< Home