tisdag, december 20, 2005

Symbolhandling (ofrivillig)

16 Comments:

At 20 december, 2005 10:23, Blogger Tor Billgren said...

Ofrivillig?

Själv har jag egentligen aldrig haft något presskort (förutom det som det står ELEV på som gick ut typ 2002). Förrän nu, när jag förärats medlemsskap i Association Internationale des critiques d'art. Jättefint!

 
At 20 december, 2005 11:17, Blogger Jonas Bergroth said...

Jag skaffade aldrig ens det där ELEV-legget. Men av någon anledning är det som med min journalistexamen: jag säger att jag har examen/är journalist och så tror folk på det. Ingen frågar någonsin om papper. Skumt egentligen.

De enda som är riktigt noga med pressleg är väl riksdagsvakterna och grobianerna vid insläppet t rockkonserter.

Fast i fallet med riksdagen misstänker jag att det mest är en politisk grej där den allena saliggörande fackanslutningen som idé liksom impregnerar föreställningen om vad som skapar ordning och reda. Pressleg=fackansluten=en man kan lita på.

Jag är inte säker på att jag håller med, men nuförtiden finns det ju alternativa pressleg. Kanske vore läge att skaffa ett sånt.

 
At 20 december, 2005 14:24, Blogger Måns said...

Snyggt photoshoppat, Anders!
Signaturen, personnumret (på flera ställen?).
Förutseende och bra.

 
At 20 december, 2005 14:24, Blogger Anders said...

Jag ska skaffa ett nytt.
Tänker plasta in en dollarsedel och på den skriva:
INFORMATÖR



Fotnot:
Journalistförbundet kräver utträde av den som upphör med sin journalistiska verksamhet.
Med utträdesblanketten skall bifogas ett styck ituklippt presskort.

 
At 20 december, 2005 15:01, Blogger Tor Billgren said...

Jag tycker att du ska behålla presskortet som en symbolhandling!

 
At 20 december, 2005 16:45, Blogger Anders said...

Nej men det står ju att man ska skicka in det ituklippt, Tor.
Då skickar jag in det ituklippt.
Om det hade stått att jag skulle hoppa utför ett stup, då hade jag hoppat utför ett stup.

 
At 20 december, 2005 16:47, Blogger Anders said...

Symbolhandlingen var för övrigt inte en protest mot förbundet.
Symboliken låg för mig i att det sista konkreta bandet med det ädlaste av yrken härmed är bokstavligen avklippt.

 
At 20 december, 2005 17:44, Blogger Tor Billgren said...

Jag trodde du gjorde det som en martyrhandling efter Otte Sjöbergs rännskita i Expressen. Måns, vi förväntar oss att du begår Harakiri efter det här. Eller åtminstone rispar dig lite i armen med ett rakblad. Symboliskt, alltså.

(Har ni sett Nemi i nya Rockyboken? Hon e en råtta!)

 
At 21 december, 2005 03:28, Blogger Måns said...

Ha. Jag har redan fått ovett av min far för hela den här historien.
Försökte förklara att 1) jag var ledig, 2) jobbar på sporten, 3) inte har någon som helst möjlighet att påverka den här typen av publiceringar.
Han verkade inte fatta, men å andra sidan ger han mig skit för all dynga i svensk press – oavsett tidning.

Hoppas bara att eventuell process inte påverkar min bonus.

 
At 21 december, 2005 09:59, Blogger Tor Billgren said...

Det är klart du kan påverka innehållet, Måns. Det är ju bara att åka rullskridskor till tryckeriet och jiddra med förmannen.

 
At 21 december, 2005 15:58, Blogger Anders said...

Måns, du kan rita sidorna så att begynnelsebokstävlarna i varje rad blir:
H
ä
R
t
i
L
L

ä
R

j
A
G

n
Ö
d
D

o
c
h

t
V
U
n
g
E
n

b
R
a
s
K

B
R
a
S
k

 
At 21 december, 2005 16:25, Blogger Måns said...

Anders: Lysande idé.
Ett litet problem bara - tror inte folk att det är min kollega Christofer BRASK som ritat sidan då och att vi börjat med redigerarbyline?

 
At 21 december, 2005 16:31, Blogger Anders said...

Den risken löper bara historielösa kretiner.

Allvarligt, heter han Brask?
Har han varit biskop?
För typ jättejättelängesen?

 
At 21 december, 2005 18:19, Blogger Tor Billgren said...

Sydsvenskan har redigerarbyliner!

 
At 22 december, 2005 15:00, Blogger Måns said...

Ja, han heter Brask. Tror inte att han hunnit med att vara biskop - han är typ 30.

Tor, jag vet att Sds har redigerarbyline. Ganska sympatiskt.
Men på kvällstidning kan det vara befriande att slippa. Fniss.

 
At 30 december, 2005 09:58, Blogger Anton Berg said...

Den här tråden gav mig 3 asg.
Bra!

Det ena när Tor skrev att Nemi var en råtta i Rockyalbummet, det stämmer, jag skrattade rått (!) åt det när jag läste och ännu mernu när jag såg att Tor också registrerat.

Det andra asg. var när Anders skrev sin BRASK-text.

Det tredje när Anders skrev att han skulle hoppa ut för ett stup om vårt kära fackförbund bad honom.
(Jag vet att det inlägget stod över de andra två, men jag missade det och såg det när jag scrollade upp igen.)

Utmärkt bloggtråd.

 

Skicka en kommentar

<< Home