tisdag, december 20, 2005

Kong



När jag var liten hette det trickfilmning.
"Äh, det där är ju ändå bara trickfilmat". "Vildvittrorna finns inte på riktigt - de är bara trickfilmade". Eller: "Wow, vilken bra trickfilmning".
24-timmarsjakten, Star Wars, Hajen.
Alla exempel på bra trickfilmningar.

Till jag såg King Kong i går.
Slutscenen (som är jävligt lång för att kallas slutscen) när apan står på Empire State var bland det svettigaste som någonsin gjorts. Han är sjuk i huvudet, Peter Jackson. Sjuk i huvudet, men fantastisk.
För det äckligaste var inte alla jobbiga muterade djur i filmen. Nej, det som fick mina händer att svettas på ett sätt som de aldrig gjort av en film var svindelkänslorna som den datagenererade versionen av New Yorks skyskrapor orsakade.
Hur någon ska spöa det här någonsin övergår mitt förstånd.
Se.

4 Comments:

At 20 december, 2005 17:41, Blogger Tor Billgren said...

Mes!

 
At 21 december, 2005 03:21, Blogger Måns said...

Hrmpf.

 
At 21 december, 2005 09:48, Blogger Tor Billgren said...

Nå! Jag ska se filmen snarast! Dessutom såg jag Batman Begins häromdan. Den är, som du skrev, också mycket bra. Men varifrån sexan i SvD kom kan jag inte förstå. Jag skrev en text om den här.

 
At 21 december, 2005 12:15, Blogger Måns said...

Ah, jag såg inte de bibliska beröringspunkterna. Eller jag tänkte inte på dem iallafall.
Men helt rätt att Batman var mycket bra. Christian Bale speciellt enligt mig.

Ser fram emot Narnia. Jag älskade böckerna när vår lågstadielärare hade högläsning för oss, och då fattade jag inte heller kopplingen till Bibeln.
Ska bli spännande att se om jag gör det nu.

 

Skicka en kommentar

<< Home