tisdag, oktober 25, 2005

PÅGATÅGEN


Uvertyr


Det är inte första gången. En gång bevittnade Erik hur en kille som hade genat över spåren i Lund blivit nekad att åka med tåget. Visst - det är livsfarligt och förbjudet som fan att gena över spåren. Men vilken rätt har konduktören att utdöma straff? Jag har själv bevittnat hur en konduktör har ljugit om huruvida man kan använda den portabla kortläsaren för att kontrollera om passageraren har använt sitt kort i biljettautomaten eller ej.
- Oj, jag glömde biljetten i automaten, men du kan väl läsa av mitt kort i kortläsaren och kolla?
- Nej det går inte. Du måste betala igen. Och betala ombordavgift på trettio kronor.
- Men jag har inga kontanter. Jag har bara pengar på kortet.
- Du måste betala!
Det slutade med att JAG betalade, och när vi mötte en annan konduktör på perrongen läste hon utan problem av kortet och konstaterade att resan var betald.

En annan gång hade tåget som kör över Öresundsbron kört in på fel plattform. Pendlarna som varje dag är vana vid att bara hoppa på sitt tåg gjorde så denna morgon också. Fast perrongerna var omkastade, så det här tåget skulle till Helsingborg, och felet upptäcktes först efter att tåget börjat rulla. Konduktrisen vägrade acceptera pendlarnas förklaringar till varför de satt på fel tåg, inte heller deras pendlarkort och brobiljetter, och krävde att de skulle betala resan till Helsingborg. Plus ombordavgift på trettio kronor. En efter en skälldes de ut och tvingades betala. Så förutom att komma två timmar försent till jobbet i Köpenhamn för att Skånetrafiken kört in tåget på fel perrong, blev de alltså förolämpade och tvingade att betala extra.


Det finns hur många exempel som helst. Men här slutar uvertyren.

15 Comments:

At 25 oktober, 2005 14:01, Blogger Måns said...

I can't wait på fortsättningen.

Som f.d. tågpendlare (visserligen med SJ, men ändå) bär jag på ett ständigt pyrande hat mot dessa skitstövlar.

Mer,mer,mer!

 
At 25 oktober, 2005 14:29, Blogger Jonas Bergroth said...

Själv väntar jag bara på det stora avslöjandet om att Skånetrafiken i hemlighet samlat ett bar pärmar fulla med integritetskränkande uppgifter rörande resenärernas misslyckanden i det sociala livet, sexuella läggning und so weiter...

 
At 25 oktober, 2005 14:37, Anonymous Anonym said...

Fan vad läckert! Det här har jag väntat på, nåt som kan snöra sig i mitt bröst hårdare än foppa snör sina skridskor. Och Tor, glöm inte att människorna lider.

 
At 25 oktober, 2005 18:51, Blogger Thomas Pihl said...

Min vän Mattias råkade också ut för en konduktörs allsmäktighet. Han blev dömd och bestraffad whitout a trial när han hade genat över spåren i Flen.
"Jag såg vad du gjorde, du kommer inte ombord på mitt tåg." sa konduktören.
Varken böner eller hot hjälpte.
Straffet, som denne person i mörkblå vegamössa (OBS - inte Emil) ansåg sig myndig att utdöma, bestod i att vänta i en timme på nästa tåg.

 
At 26 oktober, 2005 09:38, Blogger Victor said...

har pågatågen konntrollanter på julafton?

 
At 26 oktober, 2005 10:23, Blogger Tor Billgren said...

Jag underströk att jag inte på något sätt försvarar sneddarna. Det är idioti. Men vilken rätt har konduktörer att utdöma summariska bestraffningar?

 
At 26 oktober, 2005 13:40, Blogger Anton Berg said...

Bra sagt Seb!

Folk får fanimej visa lite civilkurage. Det är för mycket "å stackars mig, jag är fattig student, jag måste snedda för jag har så långa lektioner, jag ahr ingen bil, min cykel har blivit snodd, buhubuhu, en hund åt min läxbok"
Ta ansvar, skyll inte på andra hela jävla tiden. Och detta är stor skillnad mot när Tor inte hittar på en hemsida. För då har PÅGATÅGEN inte tagit sitt ansvar på allvar, ansvaret att informera sina kunde rpå rätt sätt.

Hemsidor är en styggelse just när det gäller ansvar.

När vi fick intranät på vårt gymnasium stod plötsligt ALLT på den sidan iställer för på dom gamla anslagstavlorna. Hela tiden hettde det, ja men det vet du väl, det står ju på HEMSIDAN!

Envägskommunikation är ingen garanti för inforamtionsutbyte.

 
At 26 oktober, 2005 14:01, Blogger Tor Billgren said...

Jag skulle inte tveka att springa över spåren för att hinna med ett tåg som jag verkligen måste hinna med. Att jag är försenad behöver inte vara bara mitt fel - det kan ha varit trafikstockning, jag kan ha blivit överfallen, vad som helst.

Skulle ni stå kvar och glo på om en kvinna blev våldtagen på perrongen mitt emot?
- Hallå där! Sluta upp med det där! Ser ni inte att damen undanber sig er uppvaktning?

 
At 26 oktober, 2005 14:33, Blogger Anton Berg said...

DET skulle ju vara att INTE visa civilkurage. Så nej. Såklart inte.

Men en trafikstockning, det är hur som helst inte tågpersonalens fel. Enligt Kn Olsson så är det bara att gå upp tidigare, förutse och se till att vara i tid. Jag håller med honom.

Sluta skyll ifrån. Och är du till 100 procent fri från skuld, bra, men är det då konduktörens fel för det?

FÅR man springa på spåren? Nej just det, inte det nej. VARFÖR får man inte det?
Jaha, det fanns en bra orsak. Okej, då får man vackert foga sig.

Svårare är det inte.

 
At 26 oktober, 2005 14:39, Blogger Martin Degrell said...

jonas sa: Själv väntar jag bara på det stora avslöjandet om att Skånetrafiken i hemlighet samlat ett bar pärmar fulla med integritetskränkande uppgifter rörande resenärernas misslyckanden i det sociala livet, sexuella läggning und so weiter...

It's happening, typ. Inte avslöjandet, men väl tanken på Skånetrafiken som övervakare, allt i den goda servicens namn. Skånetrafiken är i startgroparna med att köra igång ett mer "skräddarsytt" trafikinformationsflöde, där vi som resenärer ska kunna få betydligt mer detaljerad information om våra favvis-avgångar, fylla på våra pendlar- och rabattkort på nätet, och liknande; det innebär också att Skånetrafiken enkelt kan spåra hur, när och var vi åker, och rikta sina kampanjer mot oss utifrån dessa uppgifter på samma sätt som Amazon eller whatever. Jag frågade en person som håller på att utveckla den här latenta tracking devicen hur det ska gå med den personliga integriteten. Han sa: "Det kommer att läggas fram på samma sätt som när Hotmail undrar om du vill ha spam-uppdateringar om din favoritmusik när du signar upp där. Ingen kommer att tänka på det, det kommer bara att ses som något positivt och serviceinriktat."

Många andra större trafikföretag i Sverige jobbar på dylika projekt, inspirerade av Londons Oysterlösning.

 
At 26 oktober, 2005 16:15, Blogger Tor Billgren said...

Jamen varför skulle man springa över spåret om inte kusten är klar? Det verkar ju ovanligt korkat. Och livsfarligt, dessutom.

 
At 26 oktober, 2005 17:08, Blogger Tor Billgren said...

- Hallå där. Du grabben! Låt tjejen vara ifred. Hon gråter ju!

 
At 26 oktober, 2005 17:48, Blogger Anton Berg said...

Tor. Du ÄR tjejen.

 
At 27 oktober, 2005 08:59, Blogger Tor Billgren said...

Ja. DÅ får han göra det. Men bara då.

 
At 27 oktober, 2005 17:59, Blogger Anton Berg said...

Ja. Ja! Jag kan faktiskt föreställa mig! Och det är ljuvligt!
Tor i Spirou-kostym gillar jag bäst!

 

Skicka en kommentar

<< Home