måndag, oktober 17, 2005

Passa bollen!


Bilden i föregående inlägg fick mig att tänka på senaste avsnittet (4) av FC Z där Tore och resten av laget var på boxningscamp hos Paolo Roberto. Såg någon? Tore började gråta, inte för att han fick stryck, närå, han gick till final i den interna boxningscupen.
Nä Tore bröt ihop för att tränarna (Roberto plus två) skrek.

- Det gör ont i själen.
Sa Tore.
Han försod inte hur vuxna människor kan skrika att någon är svag, usel och dålig rätt i ansiktet. När laget spelar fotboll är Glenn Hysén uppmuntrande och hejar på. Inte alls som Paolo.

I fredags var Tore med i De Luxe´s Flipp eller Flopp-panel i P3 och fick frågan hur han uppfattade Glenn?
- Glenn är en person man både kan skämta med och prata allvar med.
Tore utvecklade:
- Jag brukar dela upp människor i två sorter. Sådana som skämtar och dom kan man skämta med och sen sådana som pratar allvar och dom kan man prata allvar med. Med Glenn kan man både och.

Efter att ha sett och upplevt dessa scener ur verkligheten tänker jag att Tores värld är rätt intressant. Kanske på gränsen till ett autistiskt sätt. Men jag gillar den.
Framför allt gillar jag Glenn Hysén mer och mer.

Paolo Robertos värld vill jag aldrig vara i.

22 Comments:

At 17 oktober, 2005 18:21, Blogger Tor Billgren said...

Paulo Robertos värld är ju kultur. Kom inte och förtryck mig på dina höga hästar!

 
At 17 oktober, 2005 18:25, Blogger Tor Billgren said...

nappa inte på det där, anton

 
At 17 oktober, 2005 19:24, Blogger Thomas Pihl said...

Jag såg Tore gråta.
Det var gripande.
Som alltid när vuxna män gråter.
Och då är ändå Tore inte så jättemycket man.

Starkt av honom att våga öppna sig. Inför kameran. Absolut.

Men hallå där, Tore!
Om det var så fruktansvärt att höra Paolo skrika att du skulle slå på dina kompisar, hur kommer det sig då att själva slåendet inte rörde dig i ryggen?

Visst, i början såg du lite tafatt ut, men för varje match du vann, så såg du ut att trivas mer och mer i din roll som slugger.

Tappade du kontrollen?
Började din reptilhjärna längta efter smaken av rått kött?

 
At 17 oktober, 2005 20:25, Blogger adam said...

På ämnet män som gråter, har inte Månses gymkompis Attila stått och gråtit i TV efter att han hade åkt på stryk i OS?

 
At 17 oktober, 2005 23:35, Blogger Urologen said...

Jag visste det! Jag sa ju att han var mjuk och len. Hunnen alltså.

Förresten, vad hände med det där TV3-programmet där Paulo visade klipp ur konstiga tv-program från olika delar av världen och sydde ihop inslagen med mycket tafatt skådespeleri tillsammans med en flickvän (falsk/äkta, någon som vet?).
Där snackar vi kultur.

 
At 18 oktober, 2005 04:47, Blogger Måns said...

Du menar "Paolo och Lena kollar på tv".

En tv-klassiker.
Lena är hanses fru (var iallafall - vet inte om de är skilda) som han har barn tillsammans med.
Jag brukade se dom på stan förut.
Dom bor i närheten av Skanstull tror jag.

NU ska jag sova.

 
At 18 oktober, 2005 08:46, Blogger Urologen said...

Bara att du vet titeln på programmet säger en del om dig Måns, jag har ännu inte bestämt mig för vad dock.

Men visst är det det programmet. Och att Paulo hade barn var ny information.

 
At 18 oktober, 2005 09:01, Blogger Thomas Pihl said...

Jag fyller på med onödigt vetande:
Paolos fru heter Lena Arrelöv, och kommer från Eskilstuna.

 
At 18 oktober, 2005 09:27, Blogger Urologen said...

Kalenderbitare där!

 
At 18 oktober, 2005 10:39, Blogger Anton Berg said...

Paolo och Lena var kanske världens sämsta TV.

Annan dålig TV är när Paolo Roberto dyker upp i Sportspegeln och diskuterar MOT någon i en så kallad TV-debatt. Han skriker högre och snabbare och vinner därför med en dåres regler debatten. Vad det än handlar om.
Skit-TV.

Ser ni mönstret? Tre produktioner som är kass, alla med Paolo som röd tråd.
Håll dig till att kommentera boxning Paolo, allt annat får mig att vilja spy.

 
At 18 oktober, 2005 13:56, Blogger adam said...

Jag tror att Tore tar Paolos plats som debatterare i sportspegeln nästa, eller jag håller tummarna i alla fall.

 
At 18 oktober, 2005 18:22, Blogger malin said...

Glenn Hysén ÄR en hjälta. Fan, jag har varit kär i honom sen 1996.

Trodde aldrig att han skull ta så här stor plats i mitt liv igen. (Nej Måns, han finns inte på min liggalista, men det gör däremot Chow Yun-Fat)

 
At 19 oktober, 2005 09:25, Blogger Thomas Pihl said...

Handlar liggalistan om vem du HAR luggit eller vem du VILL ligga?

 
At 19 oktober, 2005 13:27, Anonymous Anonym said...

Tore bloggar själv på http://fczsverige.blogspot.com/ om hur de klippte bort alla andra som grät och att det var rätt elaka påhopp från Robban mfl.

Jag kan bara säga att FC Z är det bästa som hänt dokusåpa-branschen den sista tiden!

 
At 19 oktober, 2005 13:57, Blogger Urologen said...

Chow Yun-Fat liksom. Bara så där.

 
At 19 oktober, 2005 17:23, Anonymous Anonym said...

Jag måste erkänna att tores tårar fick mig själv att börja gråta lite. Speciellt när han beskrev hur ont han hade i själen.

 
At 20 oktober, 2005 11:53, Blogger Anton Berg said...

Om man vill ta ner boxare och annan machokultur är att visa just sådana tårar det bästa.

Ingen kan argumentera mot detta och förvänta sig att vinna en diskussion.

 
At 20 oktober, 2005 14:58, Anonymous Anonym said...

Apropå att gilla Glenn så:
Någon som såg hur otroligt nervös han var när han skulle snacka om bögar i UR-reportaget "vars är fotbollsbögarna"? Det var ganska bedårande med hans nervösa skratt. Och är det någon som kommer ihåg när han var med i Gry Forsells gamla program på TV3, har glömt vad det heter, och han satt i "heta stolen". När slogs du senast? var frågan, och han svarade, löst citerat från ca 1999, "För nån vecka sen, jag var på en flygplanstoalett och nån bög tog mig på snoppen. Bögarna därnere är så jobbiga. Jag blev bara vansinnig och slog honom rakt på käften".

 
At 20 oktober, 2005 15:10, Blogger Tor Billgren said...

Fast hur kul är det att bli tagen på kuken? Det är kränkande till och med om man är bög.

 
At 20 oktober, 2005 15:38, Anonymous Anonym said...

Flygplatstoalett menade jag.
Jag tycker bara att det är spännande att Hysen ständigt hamnar i situationer han inte klarar av. Han är bara en bisittare, inte särskilt duktig, som har uppfostrats av den sorts fotbollstränare som skriker på killarna i halvtid, nästan på militärmaner. Att använda honom i t.ex. URs "vars är fotbollsbögarna" är lika billigt som att använda C Heston i Bowling for Columbine. Han har hjärtat på rätta stället. Ja, han är verkligen fascinerande, Glenn!

 
At 20 oktober, 2005 15:50, Anonymous Anonym said...

Det är inte alls kul att bli tagen på kuken ofrivilligt. Dock är det just det att det är en kille som motiverar smällen. Vill man ha lite perspektiv kan man ju tänka på hur mycket tafsningar kvinnor får stå ut med av fulla män.
Jag har också läst glenns självbiografi, och han har själv svirat med horor hela natten i barcelona och varit allmänt svinig själv. Han ser det förstås som hyss, och att han var en "go gubbe" när han spelade för IFK Gbg.

 
At 24 oktober, 2005 22:22, Blogger adam said...

Grys program hette Silikon tror jag

 

Skicka en kommentar

<< Home